נושאים

calend
שיחות עם שיחות הרן – שיחה יב: דברים מבולבלים 15 במרץ 2012 | אלחנן שרלו
בעולם שבו אנו חיים, השאיפה היא כל העת להיות ביציבות. יציבות הדעת, הדיבור, הפרנסה והחיים בכלל. אנחנו מתכננים, מתוכננים, יודעים ומבינים. אך לעיתים, דווקא מתוך הבלבול ומתוך התרדמה ייצאו הדברים היקרים והטובים ביותר

ישׁ אֲנָשִׁים כְּשֵׁרִים שֶׁאֵין לָהֶם פַּרְנָסָה
וְיֵשׁ לָהֶם דּחַק וּבִלְבּוּלִים גְּדוֹלִים מִזֶּה
וְהוּא טוֹבָה לְהָעוֹלָם
וְדַע שֶׁיֵּשׁ דִּבּוּרִים יְקָרִים שֶׁיּוֹצְאִים עַל יְדֵי בִּלְבּוּלִים דַּיְקָא
אַךְ יֵשׁ חִלּוּקִים בֵּין הַבִּלְבּוּלִים
וְכַמּוּבָא בַּמִּדְרָשׁ
שֶׁיֵּשׁ תַּרְדֵּמָה שֶׁל נְבוּאָה
כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל אַבְרָם"
וְיֵשׁ תַּרְדֵּמָה שֶׁל שְׁטוּת וְכוּ'
תַּרְדֵּמָה הוּא בִּלְבּוּל הַדַּעַת

פתיחה

דברים קשים אומר פה רבי נחמן, יש אנשים כשרים, שאין להם פרנסה – ויש בכך דווקא טובה לעולם. מימרא של חז"ל אומרת: "שקט לרשעים – רע להן ורע לעולם, לצדיקים – הנאה להן והנאה לעולם". השקט טוב לצדיקים, ובונה את העולם. אך מבחינת רבי נחמן, לפעמים דווקא החוסר והבלבולים לאנשים הכשרים, לצדיקים, הוא זה שמביא טובה לעולם. כיצד?

"יש דיבורים יקרים שיוצאים על ידי בלבולים דיקא"

יש מצבים בהם אני בטוח בעצמי. אני יודע בדיוק מה אני רוצה להגיד, הכנתי את השיחה הזו, אני מרגיש יציב. התפילה שגורה על לשוני, אני יודע בדיוק מה אני הולך להגיד בשיעור, איזו שאלות אשאל, אילו תשובות אענה, ומתי בדיוק אספר את הבדיחה שתצחיק את כולם. אני כבר מכיר אותה, רגיל אליה, יודע מה היא עומדת להגיד, והתשובה זורמת לי בטבעיות על הלשון. כל המצבים האלו הם מצבים של שקט, של בטחון. לפעמים, אומר רבי נחמן, הדיבורים היקרים ביותר צריכים בלבול כדי לצאת. לפעמים הבטחון שלי צריך להתערער, אני צריך לרגע להישאר בלי מילים, לחוות מצוקה, בלבול, ומתוך כך יצא אולי דיבור חדש. חוסר הפרנסה של האנשים הכשרים הוא ודאי לא חוויה נעימה, אך הדוחק והבלבולים היוצאים ממצב כזה יכולים להביא ללידה חדשה בעולם, לדיבור שעוד לא הכרתי. במבט אחורה, אפשר לפעמים לראות שדווקא התקופה המבולבלת, שבה חוויתי קושי, לא ידעתי לאן ללכת – היא זו שהולידה בתוכי כיוון חדש, שפה חדשה. 

תרדמה של נבואה ותרדמה של שטות

כמובן, לא כל בלבול מוביל לדיבורים חדשים ויקרים. ישנם גם "בלבולים של שטות", בלבולים שמפילים את האדם לתרדמה, לשיעבוד תחת עול הקשיים שלא נותן להאדם להפיק שום דבר טוב. אך יש גם תרדמה של נבואה. תרדמה היא בלבול הדעת. הבלבול דומה לשינה, משכיח ממני את הבהירות של החיים, של המטרה שלי, את הדרך. אפשר לקחת בלבול כזה לתרדמה של נבואה, להאמין ולצפות לדיבורים היקרים, לבקשות החדשות ולכיוונים החדשים שייפתחו מתוך התרדמה הזו.  

יעניין אותך גם